неделя, 13 март 2011 г.

Acer Aspire One излиза от забвението...

Преди време, даже съм забравил точно кога беше, се предадох пред мрънкането на малката ми дъщеря и бях инсталирал на личния й нетбук (Acer Aspire One) Windows XP... Въпреки, че бях изнамерил олекотена версия, подходяща за нетбук със SSD, общо взето работеше потресаващо мудно. Като резултат от няколкото допълнителни програми, които беше инсталирала щерка ми и многократните аварийни изключвания на нетбука, поради забивания и пр., които бяха скапали бедния FAT32, системата беше добила уродлив вид, като стартирането отнемаше ни повече, ни по-малко от 5-6 минути !!! А, не дай Боже, да решите да гледате нещо от youtube и връзката да е не особено читава в момента... оле мале!
Накратко беше ми писнало. Чудех се само на каква дистрибуция да се спра, един път, че колкото и да съм следял събитията на фронта през това време, все пак една година активно не се занимавам с Linux... Ubuntu го изключих по презумпция – предполагам, че ще работи по-добре от XP-то, но честно – не ми се занимава с него и с камарата оптимизации, дето изисква карантията на нетбука.
Малко се заиграх с Jolicloud, но последно го отписах и него – прекалено много ти натрапва facebook, а и по същество си е ... Ubuntu. Малко се двоумих и за Fubuntu, но така и не направих опит с него – засега поне не ми изглежда на сериозен проект, дето ще има бъдеще и след като на автора му омръзне да се занимава с него (Linux-дистрибуциите са пълни с подобни примери). Въпреки, че това е много подходяща дистрибуция за нетбук с SSD.
И така – изрових из дълбините на шкафовете кутията на нетбука с recovery диска и след половин час имах оригиналния Linpus. За изминалите, почти 3 години се бяха натрупали доста ъпдейти на системата, което ме изненада приятно, явно продукта не е оставен на произвола на съдбата...
Linpus-ът на AAO имаше един съществен недостатък – освен mp3-ки друга медия с лицензионни кодеци не отваряше и съответно имаше нужда от допълнително ръчкане, което пък си беше приключение в базираната на Fedora 8 дистрибуция... Абе, накратко казано бях испозабравил повечето неща, един път, и още – Fedora 8 отдавна е неподдържана (актуалната версия е вече 14-та) и наличния браузер беше Firefox версия 2-не-знам-коя, също неподдържана отдавна... Въпреки всичко бях твърдо решен нетбука да работи с оригиналния си софтуер, при минимална намеса от моя страна.
Започнах отзад напред – Firefox 3 имаше наличен, като опционален ъпдейт от Acer... Това автоматично реши, да кажем проблемите с You Tube и пр. флаш- базирани простотии в мрежата. По същия начин се реши въпроса със Skype... Останаха кодеците. И не само те, но и освежаване на много основни неща, старателно компилирани без необходимата ми поддръжка. Решението на всичко това във Fedora/Red Hat – базирания свят се нарича – Rpm Fusion... Приятно се изненадах, че всички пакети за Fedora 8 са си мирно и чинно налични, мъкър и не толкова непосредствено от заглавната страница... Просто трябва да знаете точния адрес - тук, примерно...
От там нататък нещата се оказаха лесни с едно елементарно инсталиране в конзола на vlc...
yum install vlc

Е... не беше толкова лесно, поради някакви циклични зависимости, но инсталирайки първо спорната библиотека нещата се получиха.

Такива работи... Пременил се Илия, пак в тия...
Най-добрата операционна система за един компютър е тази, която е написана за него, колкото и лоша да е, сама по себе си...

1 коментар:

  1. Добре дошъл обратно, макар през една от двете си по-добри версии ;)

    Аз да се оплача на Асуса ми изгоря дъното и сега нямам нетбук :(

    ОтговорИзтриване